Vælg en side

Jul uden kriser, konflikter, små-skænderier, irritation og frustrationer, er de fleste menneskers drømmescenarie, men virkeligheden er ofte en anden, og som jeg skrev om i sidste uge, er der f.eks. rigtig mange mennesker, som synes julen er rigtig hård at komme igennem.

Og de fleste par oplever faktisk fra tid til anden, at den juleaften og/eller juleferie, de virkelig har glædet sig til, ender med tankerne om: “Godt, vi snart skal på arbejde igen”.

Og det er virkelig ærgeligt.

Jeg har de sidste 8 år i min praksis mødt rigtig mange par, der igen og igen frygtede julen (nogle gange startede bekymringerne allerede i sommerferien), og det til trods for, at begge parter faktisk havde samme ønske til julen, nemlig en fredfyldt jul med ro, nærvær, kærlighed og gode oplevelser sammen.

Derfor har jeg samlet mine tre bedste råd til, hvordan I kommer igennem de sidste travle dage op til jul og juleferien, uden at komme til at rive hovederne af hinanden eller løbe skrigende væk fra and og flæskesteg og gemme sig på badeværelset for “For helvede da bare at få 10 minutters fred i hovedet”.

3 tips som faktisk rimelig nemt kan bruges helt lavpraktisk og konkret, så det er bare på med arbejdshandskerne og få dem implementeret (ellers virker de ikke – sjovt nok) 🙂

Og husk, hvis du og I har “tid” til frustrationer/skænderier/timevis af irritation – så har I også tid til at implementere disse 3 tips.

Jul uden kriser – 3 tips, der virker


1 tip: Struktur, struktur, struktur3 tips til jul uden kriser
Som min gamle lærermester inden for Kognitiv Psykologi Henrik Tingleff igen og igen messede, så er struktur alfa omega.

Og op til jul ER der bare ekstra punkter – og ofte VIRKELIG mange – på To-Do-Listen.

Derfor kan I med fordel sætte jer ned og tage en snak om og skrive alle punkter ned om, hvem der gør hvad, hvornår og hvordan, så I får struktur og overblik over alle punkterne, og så få lagt en rigtig god plan, hvor I samarbejder om at få styr på tingene på bedst mulig vis.

I slipper for begge at tænke og bruge energi på de samme “punkter”, og om “den anden nu har husket”, og i takt med at opgaverne bliver uddelegeret, og at I samarbejder omkring, hvornår og hvordan tingene skal gøres, vil I opleve, at der bliver frigivet mere energi.

Så sørg for, at der er struktur og overblik, så bliver det hele MEGET nemmere, mindre kaotisk, man får færre irritationer og “ting man ikke lige havde tænkt på, der skulle ordnes”, som igen skaber øget stresshormon i kroppen, som så gør man får en kortere lunte, som så gør, at man… (Fortsæt selv)

Struktur og overblik på papir ROCK´S

 

3 tips til jul uden kriser2 tip: Gør glad og imødekom din partner
Kan du på nogen måde snige handlinger ind her op til jul, der signalerer “Hey, skat – jeg gjorde lige det her, fordi jeg vidste, det ville gøre dig glad”, så er det altså point i kærlighedsbanken.

Og nej, du skal ikke “blot” gøre det, for at få “noget” igen, du skal gøre det, fordi det gør din partner glad og gør jeres fælles “os” et mere rart sted at være.

Så hvad kan du gøre, helt konkret og lavpraktisk?

Herhjemme er det i høj kurs at blive imødekommet med et tilbud om at sove længe + 1 time efter opvågning med kaffe på sengen og bog/IPad.

Eller at få en aften “fri” fra familien i en ellers travl tid, hvor vi ikke selv havde tænkt på det.

Eller at blive spurgt: “Hvad har du brug for, er der noget du er i underskud af?” og så efterfølgende blive imødekommet bedst muligt.

Eller at blive inviteret med tidligere i seng for bare at ligge og snakke, hygge, læse og falde tidligere i søvn, end vi plejer (Ja, vi har stadig søvnunderskud, småfolk om natten og tidlige vågnere her i huset, det kan vi ikke løbe fra) 🙂

 

3 tips til jul uden kriser3 tip: Planlæg “fylde op på mig”-tid
Det her tip kan virke RIGTIG svært at få gennemført, men kan det lade sig gøre, er det ofte ganske effektivt. Når vi har “Jeg putter lige mit batteri i opladeren”-tid, i en periode, hvor man måske er presset, har travlt eller bare har svært ved at få “enderne til at nå sammen”, så kan “Ego-tid” være et mirakelmiddel.

Det er bestemt ikke alle mennesker, der har brug for alenetid, men der kan være andre aktiviteter, hvor man i den grad får tanket på energi-kortet, og som så kommer alle i familien til gode bagefter, fordi man simpelthen har mere overskud.

SÅ – Hvad kan du planlægge HELT KONKRET af “Fylde på mig”-tid?

Hvad giver dig energi?

Og det er forskelligt fra menneske til menneske. Herhjemme går Mads i værkstedet/garagen/haven et par timer, og jeg elsker lange karbade og god tid på badeværelset UDEN forstyrrelser eller “Moooooaaaarrrrr”, eller at putte på sofaen med dyne og pyjamas og en god film/god bog.

Igen skal du huske på, jo mere overskud du selv har, jo nemmere er det at håndtere situationer, der måske lige presser citronen lidt rigeligt.

Og derudover så KAN man faktisk godt få “lidt for meget familiehygge”, hvis man ikke er vant til at gå op og ned af hinanden 14 dage i træk – det er HELT normalt – og nøjagtig som at spise et stykke lagkage for meget. Man skal bare lige have en lille pause, så er man klar til at sætte sig til kagebordet igen 😉

Og det er okay.

Men pas på dig – det giver SÅ meget bonus efterfølgende for alle parter.

SÅ:

1) Struktur og overblik

2) Gør glad og vær imødekommende

3) Fyld på dig selv

3 tips til jul uden kriser

Disse tre råd giver energi, overskud og mere kærlighed – og så er fundamentet lagt for en dejlig og lidt mere fredfyldt jul

Vil du dele dit bedste “Kom igennem julen uden kriser”-tip, så vil det være fantastisk. Del, hvad der virker på dig og jer, og lad os blive inspireret af hinanden.

Kh,
Maj

Del gerne dit bedste tip til, hvordan I får en jul med ro på.

*Husk god tone, ALLE negativt ladet kommentarer slettes øjeblikkeligt – Jeg ønsker at skabe et positivt og støttende forum, hvor vi kan hjælpe hinanden, og derfor er der nultolerence overfor flabethed, nedladenhed, negative inputs, uhøfligheder og uforskammethed.

Gratis E-bog med fakta, tips og råd til sexlivet

Få min Gratis E-bog "Når seksualiteten driller"

❤ Kan cølibat booste sexlysten?

❤ Hvad er seksuelt mindreværd, og hvad gør man ved det?

❤ Hvordan får man gnisten igen?

❤ Tilmeld dig mit nyhedbrev og få e-bogen gratis

.

You have Successfully Subscribed!