Vælg en side

Ung pige med kraftige menstruationssmerter – Hvordan kan jeg hjælpe min datter? – Få svar i brevkassen af Klinisk sexolog og parterapeut Maj Wismann.

*

Hej Maj Websexolog

Min datter er 14 år og går i 9.klasse og har hver måned meget stærke menstruationssmerter.

Faktisk så stærke, at hun har op til 4 sygedag pr. måned.

Hendes læge vil give hende p-piller og har snakket om nogle gigt-piller som også kan tage smerterne, hvis p-piller ikke hjælper.

Jeg synes ærlig talt, at det lyder meget voldsomt, er der ikke andet vi kan gøre?

Hilsen Birgit

 

Ung pige med kraftige menstruationssmerter – Hvordan hjælper jeg min datter?

 

Hej Birgit

Tusind tak for din spørgsmål omkring din datter og hendes kraftige menstruationssmerter.

Og jo, jeg kender skam godt problematikken.

Jeg kan fortælle dig, at udover at være klinisk sexolog og parterapeut, så er jeg jo oprindelig uddannet skolelærer og har arbejdet som lærer på fuld tid i 7 år inden jeg gik 100% selvstændig med min praksis.

I forhold til kraftige menstruationssmerter, så var det faktisk sådan, at i de 9.klasser jeg har ført til eksamen, har der siddet mindst 4-5 piger i hver klasse med nøjagtig samme problemer som din datter.

Jeg har faktisk lavet en ”rundspørge” blandt en flok kollegaer, og har fået omkring 30 mails tilbage.

Jeg vil prøve at give nogle af de råd til jer, som gik igen i besvarelserne.

Men jeg skal gøre dig opmærksom på, at flere af disse råd ikke er evidensbaseret eller videnskabeligt bevidst, blot erfaringer og råd fra en række mennesker med erfaringer fra deres praksis.

Kraftige menstruationssmerter - Det kan du gøre

Kraftige menstruationssmerter – Det kan du gøre

 

1) Dyrk motion

Få din datter til at gå til en sportsgren 2-3 gange om ugen. Det vil ikke bare hjælpe på hendes menstruationssmerter, men også på længden af hendes blødning, den vil nemlig ofte blive forkortet.

Derudover viser helt nye undersøgelser – måske har du set tv-programmet ”Chriss på skolebænken” på DR2, – at idræt gør koncentrationen og fokus MEGET bedre.

Så hendes indlæring i skolen vil også optimeres.

(Ja, jeg er jo uddannet skolelærer, derfor dette råd med på vejen også)

Måske kan I motionere sammen, og gøre det til en mor/datter ting?

Motionen vil derudover påvirke hendes nattesøvn i en positiv retning.

Men lad os gå til punkt to, der netop handler om nattesøvn.

 

2) Søvnens indflydelse på menstruationssmerter

En af de faktorer, som jeg synes er rigtig ærgelig, der sjældent er på banen ift. både kraftige menstruationssmerter og helt almindelige menstruationssmerter er søvn.

Det kan lyde skørt.

Særligt i et land som Danmark, hvor vi faktisk ikke har særlig meget fokus på søvn, og den generelle holdning i befolkningen lader til at være: “Jeg kan sove, når jeg bliver gammel”.

Men…

Hvis IKKE man får sin regelmæssige og lange nattesøvn, så påvirker det bl.a. ens kønshormoner.

Det er netop om natten, at kroppen lader op, sætter balance i hele hormon-systemet, og får “renset” hjernen for affaldsstoffer.

Altså de kønshormoner, der knokler derudaf i teenageårene.

Ubalance i kønshormonerne, kan sagtens være skyld i, at din datter oplever SÅ kraftige menstruationssmerter, at hun er nødt til at sygemelde sig i dagevis.

Søvnforskeren Matthew Walker fortæller bl.a. i sin bog “Why we sleep”, hvordan det påvirker vores kvindelige og mandlige kønshormoner IKKE at få den fulde nattesøvn.

Det er skræmmende læsning!

Han skriver blandt andet, at mænd, der får for lidt søvn i forhold til, hvad de har brug for, oplever nedsat testosteron-niveau i en størrelsesorden, der gør, at testiklerne mindskes, og at de får en markant dårligere sædkvalitet.

Det her er efter blot en uge med to timers mindre søvn hver nat, end de har brug for…

Man skal altså ikke gå rundt i flere år, før kroppen bliver påvirket af mindre søvn, end den har brug for.

For kvinders vedkommende og også hos unge piger, er søvnunderskud og søvngæld årsag til en reducering i det follikelstimulerende hormon, der medfører uregelmæssig menstruationscyklus samt problemer med at blive gravide.

Sagt på en anden måde: Man skal simpelthen ikke gamble med sin nattesøvn.

Og SÆRLIGT ikke som teenager, hvor der i forvejen sker en kæmpe udvikling både i kroppen og hjernen.

Så hvis din datter ikke får sine 8-10 timers søvn om natten (Jo, teenagere skal have lidt mere end voksne), så skal I helt klart sætte ind der!

Men…

Igen viser undersøgelser, at unge sover ALT for lidt i forhold til, hvad de har brug for, og forældre har ofte lille eller ingen forståelse for at deres teenager sover dagen væk eller flader foran tv´et.

MEN DER ER EN GRUND TIL DET.

Hvis hun er i søvnunderskud, kan det faktisk gøre menstruationen samt menstruationssmerter meget værre, og derfor er det vigtigt, at du som mor, giver hende alle muligheder for at få ro og søvn.

Og at du udviser forståelse for, at hendes krop og hjerne arbejder på højtryk med at udvikle sig og derfor har brug for mindst 8-10 timers sammenhængende søvn.

Måske endda også en lille ”morfar” i løbet af dagen – bare ikke med opvågninge efter kl 15.00.

For så kan det påvirke hendes evne til at kunne falde i søvn om aftenen, som i forvejen med stor sandsynlighed er påvirket af, at hun som teenager, får et andet søvnmønster.

Et søvnmønster, der driver de fleste forældre til vanvid, fordi den indre søvnrytme rykker sig til at gå i seng sent og stå sent op.

Det er SÅ vigtigt at hendes søvn er stabil, at kvaliteten er god nok, og at hun får de timer hun skal have.

Også selvom hun sover til kl. 11.00 i weekenderne.

Det vigtigste er at hjælpe hende med at falde til ro om aftenen, så hun måske kan snyde kroppen lidt til at falde tidligere i søvn, end langt ud på natten, som de fleste teenagere slås med – af biologiske årsager.

 

Hjælp nattesøvnen på vej

Til det formål, kan I prøve med en varmedunk til hende, når hun skal sove om aftenen.

Varme fødder kan snyder kroppen til at falde hurtigere til ro.

Derudover er al elektrisk lys med til at holde hjernen vågen ved at fortælle den, at “det er stadig dag”.

Derved udskyder den igangsættelsen af søvnhormonet melatonin.

Det hormon, der gør, at resten af kroppens søvnmekanismer går i gang.

Tv, tablet, telefon er i samme kategori.

En god regel er, at der ikke er noget som helst skærm-tid eller elektrisk lys efter kl 21.00.

Skal der være lidt læselys på natbordet, så sørg for at det er blødt lys.

Det skal kun lige lyse tilpas nok op til, at man kan læse i en bog.

Et stearinlys eller et tilsvarende elektrisk er optimalt.

Jo mindre lys og jo mindre støj til hjernen (fra skærme), jo hurtigere falder kroppen til ro og i søvn.

Kraftige menstruationssmerter kan ofte reguleres via nattesøvnen

Jeg samarbejder desuden med Helle fra Hormonsygeplejersken.dk og spurgte hende, hvad jeg manglede i guiden her, og hvad hendes erfaringer er.

 

Helle fortæller:

“10 % af alle kvinder har endometriose, som giver mange smerter i underlivet, da blodet ikke kun bliver i livmoderen, men løber ud i andet væv.

Det kan skyldes østrogen dominans. En anden mulighed kan være PCO eller cyster på æggestokkene. Her har kvinderne igen østrogendominans og for meget androgen.

I begge tilfælde mangler de progesteron (pga manglende ægløsning) som forværrer sitiationen.

Man kan genoprette det efter at teste dem hormonelt. Derefter kan man  behandle med naturlig hormonterapi.

I det traditionelle system behandles det med p-piller som ikke løser årsagen! Det forværre det bare, da det forhindre ægløsning.”

 

3) Skru ned for de søde sager i ugen op til menstruation

Din datter skal holde sig fra slik og kunstigt sukker samt junkfood i ugen op til hendes menstruation.

Kroppen skriger ofte efter det i denne uge.

Nogle undersøgelser viser, at indtaget af dette ofte er meget højere i ugen op til menstruation end ellers.

Men det gør faktisk kroppens arbejde langt mere besværligt.

 

4) Vitaminer og en god omega 3

Sørg for at hun får det daglige tilskud af en ordentlig vitaminpille, samt en god omega 3 pille.

Gerne en på krabat på 1200 mg.

Det skulle efter sigende have en rigtig god effekt på både smerterne, trætheden, men også på hjernens udvikling.

I samspil med den ekstra nattesøvn, giver du din datters hjerne og krop optimale betingelser for at komme i balance igen.

*

Jeg vil anbefale jer at prøve disse råd af, inden i går videre med p-piller eller andet smertestillende medicin.

Jeg håber, at det kan afhjælpe din datters kraftige menstruationssmerter, for der er dælme igen, der skal gå rundt og have det sådan.

Maj Wismann om MenstruationssmerterMange kærlige hilsner,

Maj Wismann – Klinisk sexolog og parterapeut med egen praksis siden 2006 – Læs mere om Maj her <—

 

 

 

Vil du inspireres?

Guide: 7 TED Talks, der vil forbedre dit parforhold

Brevkassen: Min kæreste skriver med andre

Guide: Parterapi – Hvad i alverden går det ud på?

Guide: Hvordan bliver jeg sexolog – Guide til sexologuddannelse

Vil du hjælpe?

★ Kraftige menstruationssmerter? Har du stået i en lignende situation? Eller må du selv sygemelde dig hver måned? Så må du rigtig gerne dele dine erfaringer herunder, måske kan netop dine erfaringer hjælpe andre. OBS. Dette er et ekstremt sårbart emne, så vær rigtig sød at være opmærksom på positive formuleringer, rummelighed og omsorg. På forhånd tak.

*Husk god tone, ALLE negativt ladet kommentarer slettes øjeblikkeligt – Jeg ønsker at skabe et positivt og støttende forum, hvor vi kan hjælpe hinanden, og derfor er der nultolerence overfor flabethed, nedladenhed, negative inputs, uhøfligheder og uforskammethed.

 

Gratis E-bog med fakta, tips og råd til sexlivet
majpopup

Få min Gratis E-bog "Når seksualiteten driller"

❤ Kan cølibat booste sexlysten?

❤ Hvad er seksuelt mindreværd, og hvad gør man ved det?

❤ Hvordan får man gnisten igen?

❤ Tilmeld dig mit nyhedbrev og få e-bogen gratis

.

You have Successfully Subscribed!